Zmiany w aglomeracyjnej komunikacji autobusowej
Pojawią się dodatkowe kursy, zwiększając dostępność autobusów w dni wolne od pracy:
- na liniach 911 i 921 – zmiana obsługi Oleśniczki i Brzeziej Łąki (uruchomienie 20 nowych kursów w sobotę i 19 nowych kursów w niedzielę na linii 921);
- na liniach 914 i 924 – zmiana obsługi miejscowości Domaszczyn i Kamień, obsługa Bykowa, Borowej i Stępnia (uruchomienie 20 nowych kursów w sobotę i 16 nowych kursów w niedzielę na linii 924 oraz 3 nowe kursy na linii 914);
- na linii 931 – zwiększenie liczby kursów do Kiełczówka (dotychczas co drugi kurs, po zmianie każdy kurs).
Na etapie rozstrzygnięć jest również przetarg na lata 2025 – 2031, dzięki któremu połączenia autobusowe pomiędzy miejscowościami Gminy Długołęka z Wrocławiem wejdą na nowy poziom komunikacji zbiorowej – „dziewięćsetki” kursujące między Wrocławiem a gminami ościennymi będą klimatyzowane, niskopodłogowe, przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dzięki współpracy między gminami w aglomeracji pojawi się 70 fabrycznie nowych autobusów, w tym na liniach aglomeracyjnych łączących m.in. Gminę Długołęka z Wrocławiem.
Co szósty pojazd będzie zeroemisyjny, czyli elektryczny. Wszystkie pozostałe autobusy będą spełniały najwyższe normy emisji spalin, tj co najmniej Euro 6D.
Wszystkie pojazdy mają być klimatyzowane i niskopodłogowe, wyposażone również m.in. w WiFi, USB, a także – co szczególnie ważne – w defibrylator AED.
Wszystkie autobusy będą przystosowane do równoczesnego przejazdu 2 osób na wózkach inwalidzkich. Będą też mieć szereg udogodnień dla pasażerów o ograniczonej mobilności oraz z niepełnosprawnościami sensorycznymi.
20 lat temu, gdy zaczęła powstawać komunikacja aglomeracyjna, autobusy międzygminne pokonywały 1,3 mln kilometrów, w 2024 roku autobusy pokonają 4 razy więcej bo ponad 5,4 mln wozokilometrów. To tak, jakby autobusy międzygminne w ciągu roku 135 razy okrążały Ziemię.